Viestinnän ja markkinoinnin perusteet (10 op) starttasi käyntiin kurssin esittelyllä ja tehtävien sekä pienryhmien jaolla. Pienryhmämme (Marianne, Jonni, Eero, Tuomas, Jussi ja Lotta) perusti tämän blogin ja suunnitteli hieman kurssimme aikataulua ja tehtävienjakoa.

Päivän varsinainen aihe oli yhteisöviestintä ja sen tehtävät, josta meille luennoi Sirpa Smed. Yhteisöviestinnän tehtävistä voidaan erottaa mm. päivittäisviestintää ja informointia, markkinointiin kohdistuvaa viestintää ja profilointia. Yhteisöissä perinteisesti tiedottamisesta vastaa yhdistyksen/organisaation tiedottaja, joka on vastuussa organisaation tiedonvälityksestä sekä yhteydenpidosta muihin tahoihin ja työntekijöihin.

Tutustuimme "Åbergin pizza"-malliin eli tulosviestinnän malliin. Kyseisen mallin avulla voidaan analysoida ulkoista ja sisäistä viestintää, markkinointia ja tiedotusta. Åbergin pizza on tulosviestinnän analysoinnissa yksi käytetyimpiä malleja, ja myös yhteisöviestinnässä tätä mallia voitaneen tehokkaasti hyödyntää.

Viestinnän rooli yhteisöissä on tärkeä ja viestintää tulee olla valmiita kehittämään, mikäli esimerkiksi toimintaympäristössä tai toiminta-ajatuksessa tapahtuu muutoksia. Myös yhteiskunnallisen tilanteen ja jännitteiden muuttuessa viestintää voidaan kokea tarpeelliseksi kehittää. Viestintä elää jatkuvassa sykkeessä ja muutoksessa, joten yhteisöjen tulisi mahdollisesti kiinnittää enemmänkin huomiota sekä ulkoiseen että sisäiseen viestintäänsä.

Tiistai-iltapäivä oli melko intensiivinen ja toimi hyvänä herättäjänä kurssin kiinnostavalta vaikuttaviin aiheisiin, ja auttoi hahmottamaan kokonaiskuvaa kurssisisällöstä.

--

En nyt todellakaan tiedä, pitikö näitä kirjoittaa ihan tällä tavalla, mutta avoimella yliopistolla toimittiin vähän tällä perusteella ja siellä mun oppimispäiväkirjat ainakin meni läpi : D kommentoikaa mitä mieltä ootte! Mun mielestä ei kauheasti annettu ohjeita siitä, minkälaisia näiden päiviksien tulisi olla, improsin siis.

-Lotta