Moi,
Tein muistiinpanot kappaleesta 4, ja päätin postailla ne tänne teidän muidenkin iloksi. Kaikkea en vielä saanut näpyteltyä tosin. Toivottavasti oma muistiinpanotekniikkani tukee edes jonkun teistä oppimista ja tästä on iloa jollekulle. Ps. Ylihuominen tentti kuumottaa...
Sivut 185-202
imago: ihmisestä/organisaatiosta ym. syntynyt kuva, vastaanotettu kuva
profilointi: Åberg, pyritään luomaan tai vahvistamaan haluttua imagoa, tavoitekuvan määrittely
brändi: tuotemerkki +lisäarvotekijät (miten olla muita merkkejä halutumpi?), kohderyhmänä selkeämmin kuluttajat
- yhteisö- tai yritysbrändi
1. Monoliittinen yritysbrändi (Nokia, Posti)
2. Yhdistelmäbrändi (Fazer, Valio, rinnalla tuotebrändit)
3. Hajautetut brändit (Keiju, Burana), brändien näkyminen keskittyy tuotteisiin
maine: syntyy teoista (ei mielikuvista), aineeton pääoma
ihmiset valitsevat palvelunsa ennenkaikkea tuttaviensa kokemusten perusteella
hyvän maineen positiivinen vaikutus yritys/yhteisötoimintaan
maine= sidosryhmien yrityksestä tekemä arviointi
yhteiskuntavastuu- yrityskansalaisuus
- taloudellisesti terve pohja, ympäristöystävällisyys, sidosryhmien odotuksiin vastaaminen
yritysten sosioekonominen vaikuttavuus
Mielikuvan syntyminen
Sanojen ja tekojen suhde mielikuvien synnyssä: paljon puhuva, vähän tekevä vai vähän puhuva ja paljon tekevä?
ihanne: paljon puhuva, paljon tekevä
Mielikuvan syntymisessä avainasemassa yksilön sisäiset mallit, oma persoonallisuus, omat kokemukset ja tulkinta (riippuvainen kontekstista)
miten mainetta voidaan hallita?
- johdonmukaisuus ja jatkuvuus!
suunnittelu, perusviestin analysointi (oltava jatkuvaa!), koulutus esimiehille, jatkuva tekojen hallinta
Asiakas- ja sidosryhmäviestintä (s.203-216)
sidosryhmät: henkilöstö, asiakkaat, rahoittajat
stakeholders: kaikki ryhmät, joilla mahdollisia intressejä organisaation toimintaan: yhteistyökumppanit, media, viranomaiset...
- vuorovaikutus ja molemminpuolinen vaikuttaminen
legitiimit: oikeutetut odotukset
mitä sidosryhmät ovat oikeutettuja odottamaan yrityksiltä/yhteisöiltä?
lobbaus
sidosryhmäanalyysi
- sidosryhmien tunnistaminen! tärkeää jatkuvan ylläpidon kannalta sidosryhmien kanssa
- yhteydenpidon tulisi olla päivittäistä ja rutiininomaista
1. Primääriryhmät
2. Sekundääriryhmät
3. Marginaaliryhmät
- mihin ryhmiin halutaan panostaa viestinnässä, yhteydenpidossa jne.?
Suorat (henkilökohtainen yhteydenpito, paneelikeskustelut, asiakastapaamiset) ja välilliset (sähköposti, tiedotteet, julkaisut) keinot
- vastuu, keinot ja jatkuva arviointi avainsanoja sidosryhmäviestinnässä
- voidaanko joukkoviestintää hyödyntää sidosryhmäviestinnässä?
Kuinkas moni on tulossa huomenna sinne mediatalolle? Itse joudun luultavasti lähtemään aikaisemmin, vähän huono ajankohta tuo 12-17, kun normaalisti koulu päättyy jo kolmelta, niin omat menoni ovat ainakin sovittuja tuon mukaan.
Juteltiin Jonnin kanssa eilen Communicaresta ja oltiin yksimielisiä siitä, että enemmän tuo kirja palvelee kyllä yritysmaailmaa kuin yhteisöjä. Mun mielestäni tosiaan yhteisöviestintä ja etenkin pienempien yhteisöjen viestintä on kyllä aika pieneen jätetty. Ainakin oman kappaleeni lukeminen tuntuu aika vieraalta, sillä en näe itseäni tulevaisuudessa minkään jättifirman pr-naikkosena, vaan enemmänkin vähän pienemmässä järjestössä työskentelemässä, joten isojen yritysten imagon- ja maineenhallinnasta lukeminen toimii lähinnä yleissivistävänä lukemisena. En usko, että edes 30% lukemastani pystyisin soveltamaan käytännön työssäni tulevaisuudessa.
Muuten en kyllä ymmärrä yleistä ahdistusta Communicaresta ihan täysin. Melko helppoa ja kertaavaahan tuo teksti omasta mielestäni on, ei todellakaan läheskään yhtä paha kuin esim. Aaro Harjun tenttikirja ykkösjaksossa (<3).
Meidän pitäisi muuten laatia se loppuraportti tästä kaikesta. HumakPro ei toimi "koti"koneellani aka Valtsun mäkillä, joten en pääse lueskelemaan loppuraportin tehtävänantoa. Tänään kokoamme kera Jonnin ja Eeron viestinnän eettiset ohjeet, mutta tuon loppuraportin pitäisi olla tämän viikon loppuun mennessä väännetty. En siis yhtään tiedä, kuinka suuritöinen se on, kun en ole päässyt lueskelemaan niitä ohjeita. Olis muuten hurjan kiva, jos kaikki saisivat tähän blogiin väännettyä jonkun oppimispäiväkirjan/luentosetin ennen kurssin loppua, eli tälllä viikolla, tuntuu, että vähän epäaktiivisia ollaan oltu tän blogin suhteen...
Tämmöinen 10 000 merkin (about) tilitys tänä lumisena maanantaiaamuna..
-Lotta
Kommentit